Príklad zlého a správneho postupu záchrany dát z poškodeného disku
Typický príklad zlého a správneho postupu pri záchrane dát:
Zákazník má disk, ktorý občas vydáva čudné zvuky, počítač sa zasekáva, dáta nie je možné skopírovať.
Správny postup:
Počítač bol ihneď vypnutý, disk zaslaný do nášho laboratória vybaveného špeciálnym zariadením umožňujúcim prístup k diskom v režime výrobcu
- prečítaná a zálohovaná servisná oblasť disku
- zistená nefunkčnosť jednej zo 4 čítacích hláv, diagnostikovaný fyzicky porušený povrch dátových platní
- vytvorená mapa disku podľa obsadenia dát jednotlivými hlavami
- chybná hlava deaktivovaná, sektory príslušné zdravým hlavám naklonované na záložný disk, oblasti s porušeným povrchom vynechané
- disk otvorený v bezprašnej miestnosti, čítacie hlavy odstránené a nahradené novými
- upravené parametre firmwaru disku na akceptáciu nových hláv
- prečítanie sektorov príslušných zostávajúcich chybných hláv
- neprečítané sektory na záložnom disku nahradené sektorom umožňujúcim neskoršiu identifikáciu poškodených súborov
- rekonštrukcia súborového systému, vykopírovanie zachránených dát
Úspešne zachránených 97% dát
Zlý postup:
Disk odovzdaný synovi známeho, ktorý je už niekoľko rokov fanúšik do počítačov, iste si s tým poradí.
- disk pripojený cez USB k funkčnému počítaču, opakované pokusy o prečítanie súborov
- disk vydáva čudné zvuky čoraz častejšie, niekoľko súborov sa podarilo skopírovať
- disk už len cvaká, nie je detekovaný
- disk odovzdaný do nášho laboratória na analýzu
- diagnostikovaný rozsiahly fyzicky porušený povrch dátových platní
- zistené zničenie čítacích hláv kontaktom s porušeným povrchom
- zničená čítacia hlava vybrúsila drážku v oblasti servisnej stopy disku
Záchrana dát je nemožná